måndag 28 juli 2014

Arkivet: 2010-07-29 "A och O"

Arkivet är helt enkelt gamla granskningar som jag haft publicerade på andra platser, därav kan visst innehåll och referenser i inläggen verka daterade.


2010-07-29 "A och O"
Det brutala uppvaknandet i samband med HIF's förlust mot häcken i första matchen efter uppehållet under gårdagen var lika glamourös som att ta en kalldusch på antarktis. Men fredag som det är, kan det väl vara på sin plats att drömma sig tillbaka till Premire League, La Liga, VM, och dess flärd... Så här under sommaren är det viktigt att skydda sig från solens farliga UV-strålar, och vem banar väg om inte Sergio Ramos gör det? På ett exepmlariskt vis skyddar han sitt tempel genom att bära allt förutom det Markus Krunegård sjunger om i sin låt "genom tunna tyger". För den här madrassen till kostym bör vara ogenomtränglig för precis allt. Tillochmed slipsen kan figurera som pansar där den berder ut sig likt autobahn över Sergios bröst. Jag gillar att slänga med ordet "innovativ" i tid och otid, detsamma verkar Ramos göra. För hur annars försvarar man denna vågade invertering av ett annars så klassisk och betydligt mer gångbart snitt? Förslagsvis kan det vara så att den medehlavska sommarhettan drar dess invånare från att klä sig i svart (men en stilstudie av "moderiktiga män" i Milano skulle visa att svart ska bäras i alla väder), men detta blir heller inte försvarbart med tanke på hur påbylsad vår kära Sergio ser ut att vara på denna övre bild. En sak Ramos dock inte missat är solglasögonen. Solglasögon är en sann fashionistas verkliga A och O. Gärna i alla väder och alla tider på dygnet. Ju större och mörkare desto bättre. Vad jag däremot inte förstår är, varför Sergio, och samtliga andra fotbollsstjärnor, envisas med att bära dessa rik-hollywoodtant-70-bast-glassar-på-sin-yacht-på-rivieran-solglasögon. Mycket riktigt bör män våga bejaka sådant som fram tills nu betraktats som "typiskt kvinnligt" (hudkrämer, foundtation, plockade ögonbryn etc.), och i detta avseende ska Sergio absolut ha cred, men är tantglasögon verkligen rätt metod? Men vad vet jag, kanske tittade de fram när Sergio hjälpte sin mor att inventera lådorna på vinden? Jag slås av en klar vision, där sonen Ramos sitter tillsammans med mamma Ramos på golvet bland dammiga lådor, och Sergio tittar/lyssnar på sin mor med ögon som glittrar av beundran när hon berättar om hur hon och och Donatella bar just dessa två par glasögon när de glassade i Saint Tropez för 30 år sedan med paraplydrinkar i handen och solhattar på huvudet. Sedan den tysta, men innerliga lyckan som ohjälpligt tränger fram när hon sedan sträcker över dem till Sergios varsamt kupade händer. Vilda spekulationer. Bisarrt nog inte heller otänkbara. Förutom Sergios bejakning av metrosexualitet, ska han även ha en stor eloge för att han på bild två åtminstone lyckats matcha skjortan, slipsen och tröjan rätt. Ty det här är , som bekant, inte självklara saker i Sergio Ramos värld. Men vet ni? Jag gillar honom ändå.

fredag 25 juli 2014

Lika som bär?

Någon som har tillgång till internet och en skopa för mycket fritid har kommit fram till att Sergio Ramos har en kändistvilling. Det handlar inte om vem som helst heller utan Val Kilmer!


Jag är förbluffad. För en gångs skull inte över något som Sergio gör (Hans alltjämt tomma blick är dock värd att stanna upp och ge extra tid för), utan personen som gjort denna studie. Vem är det? Hur bar denne sig åt för att komma fram till slutsatsen? Är det håret? Eller näsan?
Eller är det Sergio själv som gjort liknelsen?
Vad tycker ni?
Lika som bär, eller inte?
Har ni några teorier?

tisdag 22 juli 2014

fredag 18 juli 2014

When in Rome

Inom blott ett par dagar befinner sig skribenten bakom denna modeblogg i det alldeles ståtliga och förträffliga landet Italien. En annan som botaniserat i det italienska landskapet är Sergio Ramos.



På Roms anrika gator kan vi här ovan beskåda Sergio men en påse (som kanske innehåller en panini) i handen och byxöppningen på glid. Trots Ramos breda och idérika garderob, har han intressant nog valt att lämna jackan hemma och strosa i bara fjällkoftan. Klädvalen kan kännas något för varma för att presentera så här i Augusti, men med Medelhavska mått mätt så är allt under 17 grader en rå vinter. Som den djärva man Sergio är så vågar han ändå satsa på uppknäppt både uppe och nere vid på jackan, och jag vågar dessutom påstå, även i skrevet. Kyligt. Som kompensation för detta kalla utspel har Sergio, nästan panikartat, tryckt på en gammal raggsocka på huvudet. Nöden har ingen lag, eller vad säger man? Denna, minst sagt, lediga utstyrsel toppas av solglasögonen. Onekligen verkar det vara en ljus dag i Rom, men inte är den väl solig? 
Misstankar finns, om att Sergio anser sig ha hamnat på helt fel ställe. Hur det står till med hans kunskaper i geografi ska låtas vara osagt, men med den här klädseln lämpar sig bättre i fjällstugan. Om han stjäl tjejens skor så är han ju helt hemma!
Bevisen för att han trodde att han bokat en resa till Alperna stärks i bilden här nedan där han, desperat, tar en bild på sig själv tillsammans med Roms mest överskattade alptopp Fontana Di Trevi.
Jag grips ändå av känslan att Sergio, trots detta missförstånd vid bokning av resa, haft en trevlig vistelse.
Det går inte att ha något annat när man besöker Italien, trots allt.


söndag 13 juli 2014

The Stamp

Den medelhavska badsäsongen fortsätter och Sergio gör det enda rätta som hänger på playan hela dagen lång. Den här dagen på stranden så är de guldiga byxorna i diffust, grovt fabrikat försvunnit på vift men vi tar oss en titt på Sergio Ramos ändå.

Självklart är det Sergio som är närmast i bild av de två herrarna. Idag har han prytt sin välvårdade kropp med ett par ovanligt diskreta badbyxor, som han dock verkar försöka dra upp över skinkorna (även kallat Europeisk stil). Han har även försett sig själv med färgglatt tingeltangel som han förmodligen krafsat ihop på bussen på väg till de olika bortamatcherna i La Liga. Det skulle inte förvåna mig om han under dessa bussturer även smyglyssnar på Scooter för att tagga till, vad kan annars försvara vårdslöshet om inte vårdslösa influenser? Innan jag fortsätter så vill jag våga poängtera att jag tycker att Sergio tänker rätt här - och det fungerar (relativt).
Däremot så finns här något som är mycket allvarligt. Det är egentligen inget som förvånar mig, men det kommer ändå hålla mig vaken om natten. Jag kommer aldrig komma över det faktum att Sergio Ramos har en TramStamp.

måndag 7 juli 2014

Arkivet: 2010-07-07 "The boy is back in town"

Arkivet är helt enkelt gamla granskningar som jag haft publicerade på andra platser, därav kan visst innehåll och referenser i inläggen verka daterade.


2010-07-07 "The boy is back in town"
Lagom inför kvällens hitills spexigaste match i VM har jag kommit över fler godbitar ur Sergio Ramos urläckra garderob. Eller den här gången är det tillochmed urläckra modellbilder vi har att göra med. Att Sergio är en pojke i lyxförpackning är fakta vi redan bekantat oss med och är således ingen nyhet. Här kan vi se att man haft lyxförpackningen i åtanke men valt att skapa en, för Sergio, innovativ "edge" på det hela. Flamencoknuten är ersatt med busigt pojkrufs och man har dessutom instruerat den annars så glanlynte Ramos att lägga på sig en seriös och sexig blick. Jag försöker med hela mitt hjärta komma på vilket år den här sortens kläder var moderna. Har det året någonsin existerat? Den rosa västen(?) ser ut att vara inventerad ur mormor Elsas garderob, den blå scarfsen likaså. På den tredje bilden har man på ett vågat vis försökt matcha rutigt med rutigt, den här gången är kläderna dock invengterade ur Elsas make, morfar Bosses garderob. Ovanpå det hela var det någon som stal Håkan Hellströms hatt och kom på idén att sätta den på Ramos huvud och möjligen tilltala en annan publik? Jag vill dock återvända till bild två, då jag känner att denna skiljer sig lite från de övriga av den anledning att de två faktiskt är anpassade efter ett liv och en vardag, bland människor. Vad idén med denna utstyrsel är vet jag ej, men jag kan tänka mig att det är en ledig look man eftersträvar. Avgörandet baseras på Elsas oknutna scarfs, Sergios hållning, det faktum att han inte ens har en tröja, och för att göra firitdsoutfiten mer övertydlig - är det inte ett PSP som dinglar nere vid byxan?! Problemet med den här utstyrslen är att den är alldeles för påbylsad för ett besök på stranden, och jag har svårt att tänka mig att ens självaste Sergio Ramos går runt barbröstad på stan. Det är elakt av mig att ge Sergio skulden för hur han ser ut på dessa bilder eftersom han förmodligen bara varit en bricka i spelet, men jag kan ge honom skulden för att ha ställt upp på att bära dessa zoolander-kläder från första början. Vad jag har förstått dock är att Sergio är en man som sällan lägger fingrarna mellan i ... egentligen vad som helst. Den här karln går alltid all-in. Med det sagt hoppas jag han gör det ikväll och att Spanien går till VM-final!