2010-07-29 "A och O"
Det brutala uppvaknandet i samband med HIF's förlust mot häcken i första matchen efter uppehållet under gårdagen var lika glamourös som att ta en kalldusch på antarktis. Men fredag som det är, kan det väl vara på sin plats att drömma sig tillbaka till Premire League, La Liga, VM, och dess flärd...

Så här under sommaren är det viktigt att skydda sig från solens farliga UV-strålar, och vem banar väg om inte Sergio Ramos gör det? På ett exepmlariskt vis skyddar han sitt tempel genom att bära allt förutom det Markus Krunegård sjunger om i sin låt "genom tunna tyger". För den här madrassen till kostym bör vara ogenomtränglig för precis allt. Tillochmed slipsen kan figurera som pansar där den berder ut sig likt autobahn över Sergios bröst. Jag gillar att slänga med ordet "innovativ" i tid och otid, detsamma verkar Ramos göra. För hur annars försvarar man denna vågade invertering av ett annars så klassisk och betydligt mer gångbart snitt? Förslagsvis kan det vara så att den medehlavska sommarhettan drar dess invånare från att klä sig i svart (men en stilstudie av "moderiktiga män" i Milano skulle visa att svart ska bäras i alla väder), men detta blir heller inte försvarbart med tanke på hur påbylsad vår kära Sergio ser ut att vara på denna övre bild. En sak Ramos dock inte missat är solglasögonen. Solglasögon är en sann fashionistas verkliga A och O. Gärna i alla väder och alla tider på dygnet. Ju större och mörkare desto bättre. Vad jag däremot inte förstår är, varför Sergio, och samtliga andra fotbollsstjärnor, envisas med att bära dessa rik-hollywoodtant-70-bast-glassar-på-sin-yacht-på-rivieran-solglasögon. Mycket riktigt bör män våga bejaka sådant som fram tills nu betraktats som "typiskt kvinnligt" (hudkrämer, foundtation, plockade ögonbryn etc.), och i detta avseende ska Sergio absolut ha cred, men är tantglasögon verkligen rätt metod? Men vad vet jag, kanske tittade de fram när Sergio hjälpte sin mor att inventera lådorna på vinden? Jag slås av en klar vision, där sonen Ramos sitter tillsammans med mamma Ramos på golvet bland dammiga lådor, och Sergio tittar/lyssnar på sin mor med ögon som glittrar av beundran när hon berättar om hur hon och och Donatella bar just dessa två par glasögon när de glassade i Saint Tropez för 30 år sedan med paraplydrinkar i handen och solhattar på huvudet. Sedan den tysta, men innerliga lyckan som ohjälpligt tränger fram när hon sedan sträcker över dem till Sergios varsamt kupade händer. Vilda spekulationer. Bisarrt nog inte heller otänkbara. Förutom Sergios bejakning av metrosexualitet, ska han även ha en stor eloge för att han på bild två åtminstone lyckats matcha skjortan, slipsen och tröjan rätt. Ty det här är , som bekant, inte självklara saker i Sergio Ramos värld. Men vet ni? Jag gillar honom ändå.







