Bloggen och framförallt Sergio Ramos önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!
Bloggen tar en liten, välförtjänt semester men är tillbaka efter årsskiftet igen. Vi ses 2015!
En blogg dedikerad till fotbollsspelaren Sergio Ramos utsökta känsla för mode och stil.


Sergio har en sällsam förmåga att variera sin stil med minsta precision. På första bilden bevittnar vi hur han försöker dölja att det är tvättdag hemma genom att bära en luxuriös väska. Just denna väska är väldigt spännande på så vis att modellen är svår att definiera. Är det en handväska? axelväska? Är det Paris Hiltons gamla ryggsäck hon bar när hon skulle till skolan i högstadiet? Eller är det en rymlig necessär? Med tanke på Sergios något stressade hållning är det inte ett omöjligt scenario att han blivit ertappad med att komma ut från ett långvarigt toalettbesök, på en (enligt honom) klädmässig sunkdag. I denna attacheliknande lilla handväska ryms allt det nödvändiga för ett sådant besök. Imodium, några servetter, liten sprayflaska, läppglans och ett fickformatsnummer av Cosmopolitan?
Den oändliga Louis Vitton-resan fortskrider på bild två. Här skapar Ramos rubriker som hos konservativa människor tar bibliska proportioner när han drar fram den klassiska clutchen. Att Sergio gillar LV är vid det här laget lika självklart som att människor fiser då och då, men även denna förklärlek tycks nu dyka upp i tid och otid. Nog för att Sergio är mån om hur han ser ut även på plan, men att springa runt med en LV-clutch verkar inte det rent allmänt något otympligt? Av den krampaktiga omfamningen att döma är Ramos onekligen rädd att förlora sin ögonsten, men på en plan tillsammans med ett varierande men ganska stort antal andra mångmiljonärer kan en sådan oro tyckas vara en ganska onödig psykisk påfrestning att gå in i en träning eller match med. Clutchen hade känns mer motiverad (om ens då) om Sergio var på väg ut mot en av sina vilda partykvällar men sådant är inte fallet. Och att antyda att detta faktiskt skulle vara ett sådant tillfälle, skulle förstås kräva ett helt blogginlägg bara för sig.
Det är dock på den tredje bilden Sergio når sitt crescendo. Här förstår vi att det är med en riktigt trendig kille var har och göra med. Sergio lämnar sannerligen ingenting åt slumpen. Åter igen låter han väskan vara det djärva uttrycket i sin outfit (även om denna talar mer för sig själv än den på bild ett) och om vi skulle glömma vilken sport det är Sergio briljerar i så kan vi bara titta på väskan för att bli påminda. Tack och lov! Och om vi skulle glömma att det var nike Ramos var sponsrad av så har han även varit noggran med att hålla väskan på rätt håll så vi ser loggan. Han hjälper då oss med allt, Sergio. En notis som för oss utanför väsktemat, men som är värd att lyfta ändå, är hans hörlur som påminner om en futuristisk telefon från 1960-talet. Vad som kvarstår att se är om Ramos och hans bollkamrater i Real Madrid kan tillfredställs sin big pimp Mourinho efter 0-0-matchen mot Levante. För trots allt - goda prestationer genererar fler Louis Vitton-väskor!

Vi ser här ett tillfälle då Sergio befinner sig på röda mattan (till exakt vad låter jag vara osagt men baserat på texten i bakgrunden någon slags katalog....?) samt ett tillfälle då han är på väg ut i den vilda partynatten för att fira en lagkamrats födelsedag. Som den man med koll han är, så har han till skillnad från Torres, Xavi och Messi åtminstone vett nog att anpassa klädsel efter tillfälle. På röda mattan gör Sergio helt rätt som låter sina mest excentriska attiraljer ligga hemma. Skärpet verkar dock sitta kvar och kränga på samma dysfunktionella plats som alltid. Anmärkningsvärt nog sitter det mesta i övrigt som det ska på denna galaklädnad. Kragen är en eller kanske rentav två knappar för hög och gör att Sergios huvud ser lite kvävt ut, precis som vanligt, och kavajen är ett mycket precist komplement som fullbordar denna Dracula-möter-julbalen-i-Harry-Potter-imitation. Hade det inte varit för att skärmen i bakgrunden avslöjar att galan handlar om någon slags katalog(?) hade jag misstagit det här att vara permiären av Harry Potter y el misterio del príncipe eller La saga crepúsculo: Eclipse. Fantasyfilmer dubbade på spanska huvudsakligen, då vetskapen nått mig att Sergio fortfarande är på en grundläggande utbildningsnivå i tal och skrift av det engelska språket. Men av leendet att döma är Sergio ett potentiellt fan av båda filmserierna.
Inför partykvällen verkar dock Sergio, som så många gånger förut, ha drabbats av ett totalt hjärnsläpp. För jag är mycket osäker på om detta är något jag vill synonymisera med att vara uppklädd. Uppstoppad vore en mer lämplig beskrivning. Den här jackan skulle stå pall för en fontalkrock med en långtradare och med sin sovsäcksisolering skulle den överleva istiden. Dess odefinerbara, småglansiga material påminner mig om sjögräs. Som om det inte vore nog ser Ramos ut att någon gång tidigare på dagen ha ätit något mycket dåligt som lett honom till uppkastningarnas faktum och således gett honom en nyans i hyn som går i ton med det resten av det bleka arrangemang som pryder hans lekamen. Men juvelen på denna kreation är trots allt scarfsen. Detta tjocka, slafsiga tygstycke kan inte verka ensamt, men Sergio vet sannerligen hur han ska ge det proportioner nog att snuva mig på alla ord jag har kvar förutom tre: Ursulas förhäxade trädgård (Kolla 1:28 in i det här klippet så förstår ni).
En nämnvärd sista detalj är att det i Sergios blick denna afton inte vilar trygg tomhet, utan något fundersamt. Det kan vara hösten, det kan ha med uppkastningen tidigare under dagen att göra, kanske är han på väg mot ett övergångsställe och är osäker på hur han ska ta sig över, eller så är det faktumet att han faktiskt funderar överhuvudtaget som gör honom bekymrad. Stackars Sergio. Man kan bara hoppas att han får en fin säsong i Real Madrid, kanske gör han ett mål eller två, samt att han hans kostläggare ser över planeringen av hans matvanor så han slipper eventuella uppkastningar i framtiden. Sergio Ramos välbefinnande borde vara något alla eftersträvar.
Jag skulle vilja komma med det djärva påståendet att Sergio den här gången faktiskt försökt tänka rätt. Med betoning på försökt. Det måste vara någonting med honom som gör att allting ändå bara blir ohjälpligt fel. Men innan jag förklarar honom som ett officielt "Undefined Flying Object" vill även jag försöka. Försöka bena ut vad det är som gör att Ramos i slutändan fortsätter trampa snett. Vad Sergio gjort just denna dag är att han i stor utsträckning satsat på ett vinnande koncept (han kanske hade varit på den där ack så nödvändiga stilstudien i Milano?) med mycket svart. Något som slår mig mycket tidigt är att han lämnade den famösa Louis Vitton-väskan hemma till förmån för den här modesta, och förmodligen sponsrade, nike-rullisen. Med tidigare erfarenheter i färskt minne kan vi konstatera att det här faktiskt kan vara en av Sergios bättre dagar. Men mig lurar han inte. Vad vi handskas med här är förblindelse. Det handlar om väskan, den helsvarta silhuetten och den smickrande passformen på tröjan (ni ser hur den smiter åt lite läckert över bröstet). Tittar man däremot noga, så kan man se att det på denna utstyrsel händer betydligt mycket mer. Inledningsvis finns det bara två målgrupper som låter skärpet hänga på ett ställe där det är helt förlorar sin funktion och som har ett blingande strassmycke hängandes från skärpet vid sidan så där lite aslappnat. Det handlar om Fjortonåriga flickor som handlar allt på NewYorker och det handlar om Sergio Ramos. Sedan har vi tröjan med smickrande passform. Vi behöver inte ens diskutera saken - för det här är ingen smickrande tröja vi ser. Förmånga viljor har fått styra denna krage, vilket har lett den till att slutligen se ut som en femårings tarvliga försök att vika en papperselefant. Och jag kan informera er att det här är tidigt i barnets utforskande enligt Reggio Emilia vi befinner oss. Riktigt Tidigt. Dessutom verkar denna papperselefant vara mycket förargad över sin (och alla andra elefanters) livssituation och försöker således kväva stackars Sergio. Sedan har vi klockan. Likt en cancersvults klamrar den sig ondskefullt fast vid den sista(?) kroppsdel Sergio ännu inte tatuerat. Är det något jag verkligen inte klarar av så är det machoklockor. Särskilt inte vita sådana, känns det inte paradoxalt att vara macho i vitt? Vad som kanske är värst är ju, att den inte ens är vit utan Gul. Inte ens någon vågad typ utav gul utan en diskret gul. Återigen har vi hamnat i VM i miss-match. Andra viktiga detaljer som bidrar till denna utstyrsels nedgång är förstås örhängen i båda öronen, klackringen, och pressvecket på byxbenet. Små petitesser kan kanske tyckas, men ack så viktiga. För här kan vi nämligen se ett typiskt, kanske rentav klassiskt, införlivande av ordspråket "många bäckar små". Här finns dock två stora plus att hämta. Det ena är skorna. Skorna är helt rätt! Med dem passar Sergio in i vilken umgängeskrets han vill i hela världen. Ja... förutsatt att han byter tröja. Det andra är att La Liga har avspark den 21:a Augusti, på canal + numer, och tänk så mycket Sergio det kommer bli i TV då! VAMOS!

Så här under sommaren är det viktigt att skydda sig från solens farliga UV-strålar, och vem banar väg om inte Sergio Ramos gör det? På ett exepmlariskt vis skyddar han sitt tempel genom att bära allt förutom det Markus Krunegård sjunger om i sin låt "genom tunna tyger". För den här madrassen till kostym bör vara ogenomtränglig för precis allt. Tillochmed slipsen kan figurera som pansar där den berder ut sig likt autobahn över Sergios bröst. Jag gillar att slänga med ordet "innovativ" i tid och otid, detsamma verkar Ramos göra. För hur annars försvarar man denna vågade invertering av ett annars så klassisk och betydligt mer gångbart snitt? Förslagsvis kan det vara så att den medehlavska sommarhettan drar dess invånare från att klä sig i svart (men en stilstudie av "moderiktiga män" i Milano skulle visa att svart ska bäras i alla väder), men detta blir heller inte försvarbart med tanke på hur påbylsad vår kära Sergio ser ut att vara på denna övre bild. En sak Ramos dock inte missat är solglasögonen. Solglasögon är en sann fashionistas verkliga A och O. Gärna i alla väder och alla tider på dygnet. Ju större och mörkare desto bättre. Vad jag däremot inte förstår är, varför Sergio, och samtliga andra fotbollsstjärnor, envisas med att bära dessa rik-hollywoodtant-70-bast-glassar-på-sin-yacht-på-rivieran-solglasögon. Mycket riktigt bör män våga bejaka sådant som fram tills nu betraktats som "typiskt kvinnligt" (hudkrämer, foundtation, plockade ögonbryn etc.), och i detta avseende ska Sergio absolut ha cred, men är tantglasögon verkligen rätt metod? Men vad vet jag, kanske tittade de fram när Sergio hjälpte sin mor att inventera lådorna på vinden? Jag slås av en klar vision, där sonen Ramos sitter tillsammans med mamma Ramos på golvet bland dammiga lådor, och Sergio tittar/lyssnar på sin mor med ögon som glittrar av beundran när hon berättar om hur hon och och Donatella bar just dessa två par glasögon när de glassade i Saint Tropez för 30 år sedan med paraplydrinkar i handen och solhattar på huvudet. Sedan den tysta, men innerliga lyckan som ohjälpligt tränger fram när hon sedan sträcker över dem till Sergios varsamt kupade händer. Vilda spekulationer. Bisarrt nog inte heller otänkbara. Förutom Sergios bejakning av metrosexualitet, ska han även ha en stor eloge för att han på bild två åtminstone lyckats matcha skjortan, slipsen och tröjan rätt. Ty det här är , som bekant, inte självklara saker i Sergio Ramos värld. Men vet ni? Jag gillar honom ändå.

Att Sergio är en pojke i lyxförpackning är fakta vi redan bekantat oss med och är således ingen nyhet. Här kan vi se att man haft lyxförpackningen i åtanke men valt att skapa en, för Sergio, innovativ "edge" på det hela. Flamencoknuten är ersatt med busigt pojkrufs och man har dessutom instruerat den annars så glanlynte Ramos att lägga på sig en seriös och sexig blick. Jag försöker med hela mitt hjärta komma på vilket år den här sortens kläder var moderna. Har det året någonsin existerat? Den rosa västen(?) ser ut att vara inventerad ur mormor Elsas garderob, den blå scarfsen likaså. På den tredje bilden har man på ett vågat vis försökt matcha rutigt med rutigt, den här gången är kläderna dock invengterade ur Elsas make, morfar Bosses garderob. Ovanpå det hela var det någon som stal Håkan Hellströms hatt och kom på idén att sätta den på Ramos huvud och möjligen tilltala en annan publik? Jag vill dock återvända till bild två, då jag känner att denna skiljer sig lite från de övriga av den anledning att de två faktiskt är anpassade efter ett liv och en vardag, bland människor. Vad idén med denna utstyrsel är vet jag ej, men jag kan tänka mig att det är en ledig look man eftersträvar. Avgörandet baseras på Elsas oknutna scarfs, Sergios hållning, det faktum att han inte ens har en tröja, och för att göra firitdsoutfiten mer övertydlig - är det inte ett PSP som dinglar nere vid byxan?! Problemet med den här utstyrslen är att den är alldeles för påbylsad för ett besök på stranden, och jag har svårt att tänka mig att ens självaste Sergio Ramos går runt barbröstad på stan. Det är elakt av mig att ge Sergio skulden för hur han ser ut på dessa bilder eftersom han förmodligen bara varit en bricka i spelet, men jag kan ge honom skulden för att ha ställt upp på att bära dessa zoolander-kläder från första början. Vad jag har förstått dock är att Sergio är en man som sällan lägger fingrarna mellan i ... egentligen vad som helst. Den här karln går alltid all-in. Med det sagt hoppas jag han gör det ikväll och att Spanien går till VM-final!