torsdag 6 november 2014

Back home in Derry.


När de sista höstfärgerna lämnat denna nordliga del av jordklotet finns det inte mycket kvar att se utanför fönstret. Då kan det vara härligt att drömma sig bort bland nya färger och landskap...


Direkt ur skogsdungen snubblar han fram, Sergio. Idag har han lämnat de varma breddgraderna och den miss-matchade garderoben hemma. Det här han vara ett tecken på att Sergio är en man som vill anpassa sig efter de länder och kulturer han möter, något som dock inte rimmar särskilt väl med att han är spanjor. I ärlighetens namn är det svårt att förstå vad Sergio sysslar med eller vill uppnå med denna utstyrsel. En granskning från hals och ner kan lätt leda till antagningar om att han är på väg till Lundsberg för att få sitt emblem och spela cricket (han lär ju åtminstone ha råd att bli antagen där?). Gubbhatten komplicerar dock denna bild något. På Lundsberg hade det varit mer troligt att sikta någon av Sergios andra frisyrer, särskilt de mer välkammade som han lagt till med på senare år. Det spelar nästan ingen roll, Sergio hade snabbt ansetts som en buse och blivit reglerad. Hans temperament hade lagt grund för en uppföljare till "Ondskan", fast med spansk touch, paella på borden, TikiTaka i slagsmålsringen och olé olé. 
Men gubbhatten. Var fick han tag på den? Har man hängt med ett tag så vet man också att det här är så långt utanför Sergios ramar att det knappt går att förstå. Han måste fått ett infall när han gått på stan? Det kan också vara ytterligare något slags arv av släktingar från förr. När jag ser Sergio i dessa kläder, i denna miljö för jag tankarna till Tullamore Dew, Irland och golf. Vilket såklart också känns som helt fel associationer till Sergio Ramos. Hur i hela fridens namn har han hittat till Irland?
Vi testar att sätta Sergio i de tre olika sammanhang som nämndes ovan.
Tullamore Dew - Reklamfilmerna vill ge oss intrycket av att gediget hantverk och tradition ligger bakom denna dryck. Kan ni föreställa er hur den gladlynte mannen här ovan brakar rakt in i en av dessa reklamfilmer? Glasen trillar omkull, träborden som det hyvlades på för någon reklam sedan trillar i golvet. I nästa klipp ser vi det robusta huset utifrån och hör fortfarande avlägsna glas som krossas mot golv, möbler som flyttas och ett oroligt sorl. I fönstret skymtar vi en gubbkeps som vacklar omkring.
Irland - Vad jag läst så tycker Sergio Ramos om flamenco, alltså dans. Om vi ska hårdra fördomarna (som Tullamore Dew så snällt hjälper till att spä på) om irländare som glada, lite halvberusade och med vrumande hjärtan för folkmusik och dans..... så ja. Här kan Sergio kanske passa in. Om det inte vore för kylan.
Golf - Det här känns märkligt. Kan ni föreställa er Sergio stå på en tyst golfbana och slå? Vad händer om det går fel? Vart gör han va sitt temperament då? Ett möjligt scenario är såklart att han slänger klubbor i marken, spottar och fräser, och i brist på att ha en Barcaspelare att putta på så ryker golfbagen. Runt omkring står andra oroliga golfare som inte vågar gå fram och lugna honom.
Eller?
Kanske det här är exakt den typ av rekreation Sergio behöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar