tisdag 31 mars 2015

Enter the Matrix

"You take the blue pill -- the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill -- you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."


Som hämtad ur ett slagge med 5000 Mr. Smiths susar han fram, Sergio. Så här på årsdagen då vi alla klev in i Matrix passar Ramos på att hedra, och det stort. 
Han gör rätt i detta, men på vägen har det dykt upp några frågetecken som jag känner att vi behöver reda ut. 
 ?#1 - Frisyren.
Vad händer här? Jag undrar vidt och brett ur vilken scen i Matrix den är hämtad från eller om den någonsin existerat i Matrix's sammanhang över huvud taget. Vad Sergio, med bravur, dock lyckas med här, är att skapa sin kanske värsta backslick. Någonsin. Mödosamt tycks Sergio ha doppat hela huvudet i vaxburken för att sedan sätta sig i cabben och blåsa genom Madrid i 200 km/h. Därav den spretande förödelsen i nacken. 
?#2 - Jackan. 
Sergio tänker väl, och hans filmsmak är
Möjligen inte fullt så katastrofal som jag länge fruktat. Han vill se ut som Neo. Men vad i hela fridens namn ska han med alla de där fickorna till? Neo vetväl ändå bättre än att ge Mr. Smith så många möjligheter att ta ett vinnande grepp. Och vad kan Sergio möjligen lyckas fylla alla dessa fickor med? Möjligen var de fyllda innan Sergio lämnade hemmet, men hårvaxet hann ta slut på vägen.
?#3 - knappen. 
Något som fångade min blick nästan omedelbart var knappen mitt på rocken. Den skiljer sig från de andra av den grad att den håller en vaken om natten. Vad är det egentligen som sitter där? Är det vad jag tror det är, dvs, en mutter? Om svaret är ja, vilket jag utgår ifrån, så är Sergios känsla för stil långt värre än någonsin befarat. 
?#4 - Varför pillar han vid gylfen?
Här börjar
Man undra var Sergio är på väg, eller kanske rentav var han har varit. Anletets anstränga blick känns främmande jämfört med Sergios övriga register. Kanske han har glömt vad mentorn Iker sade om att hålla punggreppen på plan - Eller är det bältet som vilar dysfunktionellt på höften som spökar igen?
En tredje teori leder oss osökt till...
?#5 - Behoven.
Som grädden på moset. Dillkvisten på persiljagarnityren. Strösslet på filmjölken. Surströmmingen på laxen. Som pricken över i:et...  
Ser det inte till råga på allt ut som att Sergio Ramos är skitnödig?! 

Frågan är om Sergio, med denna utstyrsel, hittat botten på världens jävligaste rabbit hole?
"You take the blue pill - the story ends."

måndag 16 mars 2015

StureP

Följande inlägg på ackompanjeras till denna låt: 


Behöver jag egentligen tillägga något?
Idag glider Sergio Ramos in på valfri klubb på Stureplan, med sedlarna i högsta hugg och laddad till tänderna för att få vaska champagne. Förmodligen hade han kommit in överallt, före köer och allt, men väl inne på krogen hade naturligtvis allt gått fel. faktum är att det redan verkar ha gjort det.
För var exakt befinner sig Sergio egentligen?
Av bakgrunden att döma rör det sig om någon slags lagerlokal. Man har på ett handfallet vis försökt rigga någon slags spektakel i rummet, men vad är det som firas? I 99% av fallet är detta en fråga man ställer sig så fort Sergio Ramos vandrar längs den röda mattans gång (även om den också lyser med sin prominenta frånvaro idag) och så verkar det vara även denna gång.
Affischen vid sidan är förbryllande. Hör hänger ett gäng förmodade sponsorer och nedanför vandrar Sergio vid en damm tillsammans med en främmande unge. Vem är ungen? Vad har ungen med sponsorerna och än mer Sergio Ramos att göra? Frisyren härleder oss tillbaka i tiden, före Pilar och faderskapet. Detta är något som framträder tydligt då Sergio, på planschen, i vanlig ordning har dålig koll på vad han gör och varför. Slentrianmässigt håller han ungen i handen, men egentligen är hon nog mest brydd över den fortfarande förstörda Matrix-frisyren som tycks släpa med i tid och otid. Affischen är både dåligt planerad samt utförd - något som generellt verkar genomsyra det här eventet. bubblet och snittarna verkar långt borta och scenen verkar alldeles för lite.
Om det inte vore så att Sergio faktiskt snubblat på på en "spelning" med StureP?
Skulle fallet vara sådant, så faller ju allt plötsligt på plats?
När man skapar en låt med övervintrade Tv-spelsljud som till och med Slagsmålsklubben hade ratat, adderar tidernas enklaste och sämsta låttext som man rabblar (inte sjunger) och då inte ens gör det i takt så kan karma inget göra mer än att slå tillbaka. Man får inte mer än vad man ger eller hur?
På något vis kan jag ändå känna igen Sergio i låten: den ytliga texten, otakten, som om man snubblar sig fram i musiklandskapet och avslutar med att falla pladask. Det är ju trots allt vad Sergio verkar göra i sin Walk-in-closet. Varje dag.

söndag 8 mars 2015

Man, I feel like a woman!

Idag är det internationella kvinnodagen, det ska firas och det ska kämpas. 


Eller så kan man göra som Sergio Ramos.
Sergio har valt att spexa, genom att klä ut sig till ryamatta.
Passande kan man tycka, för där kan han ju hållas.
Men vad försiggår här egentligen? Jag har lagt allt ansvar i händerna på Pilar att styra upp detta och så händer det här? Jag kan bara inte förmå mig att lägga skulden på henne, de har förmodligen stämt träff på gräsplätten bredvid gatan i villaområdet och Sergio har behövt planera sin outfit själv. Så måste det vara.
Som en vilsen pojke på Biltema, för liten för att förstå vad man har alla dessa tråkiga leksaker till, har han vandrat längs raderna i sin walk-in-closet, och resonerat förstrött.
- Den här tröjan är ju rätt fin, den har Pilar köpt, så den tar jag.
- Dessa byxorna är sköna, vi ska ju sitta i gräset, dom får det bli.
- Skorna där är ju rätt coola, de har jag själv köpt, med rådgivning från Pilar, har inte använt dem innan så idag för bli en premiär.
- Det är lite kallt ut, det ser ut som att det regnar också, den här scarfsen köpte Pilar till mig så den tar jag!

Sergio Ramos tänkte kanske väl när han tog det säkra före det osäkra och tog på sig kläder som fästmön valt. Så säker att han inte ens vågade kombinera olika färger och resulterar i en enda stor,blå, klumb där på gräsplätten. Men Hon verkar nöjd. Det är det enda som är viktigt idag.
Däremot är det en annan faktor som spelar in i denna utstyrsel, en som är djupt mycket känsligare för Sergio men som han själv inte verkar medveten om.
Det kan inte vara uppskattat att Real Madrids trogne kortsamlare idag promotar Barcelona.