"You take the blue pill -- the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill -- you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Som hämtad ur ett slagge med 5000 Mr. Smiths susar han fram, Sergio. Så här på årsdagen då vi alla klev in i Matrix passar Ramos på att hedra, och det stort.
Han gör rätt i detta, men på vägen har det dykt upp några frågetecken som jag känner att vi behöver reda ut.
?#1 - Frisyren.
Vad händer här? Jag undrar vidt och brett ur vilken scen i Matrix den är hämtad från eller om den någonsin existerat i Matrix's sammanhang över huvud taget. Vad Sergio, med bravur, dock lyckas med här, är att skapa sin kanske värsta backslick. Någonsin. Mödosamt tycks Sergio ha doppat hela huvudet i vaxburken för att sedan sätta sig i cabben och blåsa genom Madrid i 200 km/h. Därav den spretande förödelsen i nacken.
?#2 - Jackan.
Sergio tänker väl, och hans filmsmak är
Möjligen inte fullt så katastrofal som jag länge fruktat. Han vill se ut som Neo. Men vad i hela fridens namn ska han med alla de där fickorna till? Neo vetväl ändå bättre än att ge Mr. Smith så många möjligheter att ta ett vinnande grepp. Och vad kan Sergio möjligen lyckas fylla alla dessa fickor med? Möjligen var de fyllda innan Sergio lämnade hemmet, men hårvaxet hann ta slut på vägen.
?#3 - knappen.
Något som fångade min blick nästan omedelbart var knappen mitt på rocken. Den skiljer sig från de andra av den grad att den håller en vaken om natten. Vad är det egentligen som sitter där? Är det vad jag tror det är, dvs, en mutter? Om svaret är ja, vilket jag utgår ifrån, så är Sergios känsla för stil långt värre än någonsin befarat.
?#4 - Varför pillar han vid gylfen?
Här börjar
Man undra var Sergio är på väg, eller kanske rentav var han har varit. Anletets anstränga blick känns främmande jämfört med Sergios övriga register. Kanske han har glömt vad mentorn Iker sade om att hålla punggreppen på plan - Eller är det bältet som vilar dysfunktionellt på höften som spökar igen?
En tredje teori leder oss osökt till...
?#5 - Behoven.
Som grädden på moset. Dillkvisten på persiljagarnityren. Strösslet på filmjölken. Surströmmingen på laxen. Som pricken över i:et...
Ser det inte till råga på allt ut som att Sergio Ramos är skitnödig?!
Frågan är om Sergio, med denna utstyrsel, hittat botten på världens jävligaste rabbit hole?
"You take the blue pill - the story ends."


